Digital utbildning via Adobe Connect, vad behöver jag tänka på?

För att kunna delta på en distansutbildning eller ett webbseminarium via Adobe Connect behöver du:
  • Förbereda dig i god tid och säkerställ att du har allt du behöver innan det är dags att ansluta.
  • Vi rekommenderar att du deltar via en dator för en bra upplevelse. Har du inte tillgång till datorn kan du använda en surfplatta eller din mobil.
  • Stabil internetuppkoppling för att undvika hack och fördröjningar i sändningen. Kolla gärna din uppkoppling på bredbandskollen.se
  • USB-hörlurar med mikrofon så att du får och ger ett bra ljud och inte stör andra i din närhet.
  • Tänk på att sitta på en lugn plats så att du kan koncentrera dig. Är ni flera från din arbetsplats som deltar så rekommenderar vi ändå att ni sitter var för sig, då blir ljudet och upplevelsen bättre. Det underlättar även vid till exempel gruppindelningar.
Kom igång

Tänk på att logga in i god tid. När vi öppnar det digitala mötesrummet har du tid att i lugn och ro logga in och testa din utrustning. Se mer info i programmet och bekräftelsen du har fått. 
  1. Ladda ner Adobe Connects applikation till din dator:
    För Windows: http://www.adobe.com/go/ConnectShell11
    För Mac: https://www.adobe.com/go/ConnectMac11Plus
    Får du inte ladda ner applikationen kontakta din IT-support.
  2. Leta fram länken till utbildningen, den finns i din bekräftelse och på mina sidor. I bekräftelsen står om du ska delta med eller utan mikrofon och kamera.
  3. Koppla in dina USB-hörlurar med mikrofon innan du går in i rummet.
  4. Skriv in länken i en webbläsare, välj "Open in applikation" så öppnas rummet i applikationen på din dator. Har du inte applikationen så öppnas det i webbläsare, välj då Chrome eller Edge. Dock rekommenderar vi starkt att du deltar via applikationen.
  5. Välj knappen Guest. Skriv in ditt namn och klicka på knappen Enter room.
  6. Om du är lite tidig hamnar du i väntrummet men när utbildningen startar släpps du in.
  7. Aktivera symbolen för högtalare, mikrofon och kamera genom att klicka på  respektive symbol så de lyser grönt.
  8. Om det inte fungerar, kontrollera att rätt enhet är vald. Det gör du enklast under pilen för respektive symbol. Välj där Select speaker/microphone/speaker och välj den enhet du har kopplat in.
  9. En tekniksupport finns på plats och hjälper dig om du behöver stöd med att få igång din utrustning.
  10. Nu är du redo för utbildning
Har du problem att logga in kontakta utbildning@vision.se.

Är du osäker och det är första gången du ska delta erbjuds tillfällen för att testa tekniken. I din bekräftelse hittar du vilka tider som gäller.

Den tekniska supporten som finns på plats i början av utbildningen hjälper dig att komma igång när du har loggat in i Adobe Connect.

Kontakt
Vid eventuella frågor till Utbildningsgruppen, kontakta utbildning@vision.se.

Detta svar gäller för fackliga utbildningar anordnade av Utbildningsgruppen inom Vision. För utbildningar anordnade av din lokala klubb eller avdelning, kontakta ansvarig arrangör för mer information. Kontaktinformation hittar du bland annat i inbjudan, bekräftelsen, Mina sidor eller i Visions app.

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.