Till senaste kommentaren

Hur gör jag för att anmäla en arbetsskada?

Jag har råkat ut för en olycka på jobbet och har fått information om att jag behöver göra en arbetsskadeanmälan. Hur gör jag det?
(Uppdaterad ) Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Maria!

    Tack för ditt inlägg. Om du har råkat ut för en arbetsskada t ex ett olycksfall då ska du göra en anmälan till AFA Försäkring. Anmälan kan göras antingen via Kundwebben på www.afaforsakring.se

    Ta gärna hjälp av ditt skyddsombud om det finns skyddsombud på din arbetsplats.

    Tag också kontakt med din arbetsgivare och tala om du drabbats av en arbetsskada. Din arbetsgivare ska sedan anmäla skadan till Försäkringskassan. Skyddsombudet ska få en kopia av anmälan till Försäkringskassan.

    Tänk på att gå till läkare även om du inte har akuta besvär, då dokumentation av arbetsskador är viktigt.

    Om skadan leder till att din arbetsförmåga blir nedsatt i minst ett år framåt, ska du ansöka om livränta hos Försäkringskassan.

    Har du fler frågor eller vill ha mer arbetsrättslig rådgivning, ring gärna in och berätta mer om din fråga utifrån din situation. Vi har öppet alla vardagar mellan kl. 08-20 och du når oss på nummer 0771 44 00 00.

    Vänligen
    Cecilia Vision Direkt
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.